вівторок, 19 листопада 2013 р.

Урок "Китайська народна казка «Пензлик Маляна»"

Тема:     Китайська народна казка «Пензлик Маляна»
               Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці.                                                                
               Значення фантастичних елементів.

Мета:    розширити кругозір учнів, ознайомивши їх з короткими відомостями  
              про Китай, його культуру,з текстом народної казки; показати силу
              мистецтва та його вплив на оточуючий світ; вчити аналізу творів
              літератури та живопису, аналізувати вчинки героїв; виховувати
              естетичний смак, потяг до прекрасного і прагнення долати
              перешкоди на шляху до успіху.

Обладнання:   карта світу, фотоматеріал про Китай, ілюстрації художника                                     
              Г. Спіріна до казки «Пензлик  Маляна», ваза  з сухим гіллям, 
             зображення китайських символів (фенікс, дракон)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми , мети, завдань уроку.

 І1.Підготовка до сприймання навчального матеріалу.
                                          
 1 Слово вчителя. (Звучить китайська мелодія).
   Сьогодні ми вирушаємо в далеку Піднебесну країну, у дивовижний світ Давнього Китаю. І не тому, що китайський народ створив казку про Маляна і його чудовий пензлик, а ще й тому, що Китай – це країна великої і мудрої культури. Китай – це осередок однієї з найдавніших людських цивілізацій. Отже мають велику за обсягом, образну і розвинену усну народну творчість. Китайці пишуть ієрогліфами – невеликими малюнками, які означають склади і цілі слова. Такими ієрогліфами записана й китайська народна казка «Пензлик Маляна».

2. Робота з картою світу. Показ Китаю. Пекіна на карті.

3. Повідомлення учня або вчителя географії  «Відомості про географію Китаю» з використанням фотоматеріалів.
Китай – одна з найстародавніших держав на земній кулі.
Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно – Китайського і Південно – Китайського морів Тихого океану. ЇЇ площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 971 мільйона чоловік. Столиця – Пекін. Китай має 22провінції і 5 автономних районів. У Китаї багата рослинність, у тому числі й рідкісна; є чимало природних копалин. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино – Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.
Люди вирощували рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.

4. Повідомлення учня  «Матеріальна і духовна культура Давнього Китаю» з використанням фотоматеріалу.
 Китайський народ у давні часи збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями.
Китай – батьківщина компаса (ІІІст. до н.е.), за допомогою якого ми можемо орієнтуватись на місцевості.
Китай – батьківщина паперу (105 р. н.е.). Китайці навіть перші випустили друковану газету.
Китай – батьківщина пороху (відомий з Хст.н.е.), з яким ми повинні бути дуже обережні, коли маємо справу з піротехнічними виробами.
Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили до інших країн.
Китай – батьківщина чаю. Зараз це найпопулярніший напій у світі.
Високого рівня досягла астрономія, математика, медицина, техніка.
Ще одна видатна споруда – Велика китайська стіна (221 – 207рр. до н. е.).
Релігія в Китаї – переважно буддизм.
       Література Китаю – одна з найдревніших у світі. Від І тисячоліття до нашої ери збереглася «Шицзин» («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя. Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво, музика, театр.
Це народ талановитий. Відомо, що один з багатіїв мав у Пекіні сад, де ювеліри створили штучний виноградник із золота, срібла і коштовних каменів. Майстри виготовляли чудові художні вироби, відомі у всьому світі: глиняні іграшки, декоративні вази, віяла, прикрашені узорами скриньки, розшиті різнобарвним шовком панно, різьблені вироби з кістки слона, з коштовних каменів.
5. Словникова робота: реманент, імператор, мотика, панно.
6. Читання казки  «Пензлик Маляна» вчителем.

ІІ. Засвоєння нового матеріалу.

 Ми здійснили невелику подорож до Китаю і познайомилися з його культурою, ознайомились з казкою. А зараз, перед тим, як перейти до аналізу казки, проведемо фізхвилинку.

1.Фізхвилинка. Уявіть себе статуеткою, яка зветься «китайський болванчик»
  (Діти під китайську мелодію повільно кивають головами, руками.)

2. Бесіда:
           - Ваші враження від прочитаної казки.
           - Що сподобалось у казці? Чому?

3. Бесіда з елементами цитування.
  (Учні переказують текст від першої особи)

-         Як звали головного героя і чому?
-         Про що він мріяв? Що заважало здійсненню його мети?
-         Що вразило вас в епізоді зі школою і вчителем? Передайте від першої особи відчуття Маляна?
-         Які картини створював юний художник? ( Запис на дошці: птах, риба, реманент, драбина, білогривий конь, лук, стріли, журавель…)
-         Чому Малян зображує саме рибок і пташок? ( У Давньому Китаї народилося вчення Фен – Шуй –« вітер і вода» - це мистецтво і наука про життя людини в гармонії з собою і оточуючим світом. Тому в китайській казці образи – символи, пов’язані з водою і повітрям, не випадкові.)
-         А яких фантастичних риб і птахів ви знаєте з інших казок?
-         Для чого описується сон?
-         Як допомагав пензлик Маляну?
-         Що Малян намалював першим? А чому потім став малювати реманент для селян?

4. Робота в групах.
1 група:
-         Що ви дізналися про поміщика? (Дібрати слова з тексту).
-         Чому він відмовився малювати поміщику?
-         Як Маляну вдалося перемогти його?
-         Чому він не домальовував свої картини?
-         А як ви поясните «оживлення» журавля?
2 група:
-         Що ви дізналися про імператора?
-         Чому імператор хотів, щоб Малян зобразив саме Дракона і Фенікса?
-         Чому в руках імператора малюнки перетворювалися на жахі?
-         Мистецтво і злочин несумісні. Що наказав малювати імператор Маляну, коли той погодився взяти в руки пензлик?
-         Що змусило імператора випустити Маляна на волю?
-         Чому хлопець створив великі хвилі?

Підсумок:   Які сходинки були у героя на його шляху до успіху?




                                                                праця
                                               боротьба
                                   праця(допомога іншим)
                      диво
           праця(вчення)
мрія

3 група:
Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна  «Журавлик»
-         Який епізод казки відображено художником?
-         Який фон ілюстрації?
-         Чому саме такі фарби використав художник?
-         Що символізує птах?
4 група:
        Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна «Імператор»
-         Хто зображений на ілюстрації?
-         Як художник передав злий характер правителя?

5. Творче завдання.
Слово вчителя. Якщо б до ваших рук потрапив чарівний пензлик, що б ви намалювали?
Зараз ви отримаєте білі паперові квітки і розмалюєте їх.
(Учні працюють, звучить китайська мелодія. Потім кожен учень чіпляє квітку до гілочки.)
Наше сухе гілля розквітло! Ось які дива може творити людська праця і чарівна сила мистецтва.

ІІІ. Підсумкова евристична бесіда.
-         Які риси характеру притаманні юному художнику?
-         Доведіть прикладами з тексту, що Маляна був кмітливий і сміливий хлопець.
-         Чому казка має таку назву? Яку назву казці дали б ви?
-         Чому вчить ця китайська народна казка?

І\/. Домашнє завдання: скласти план до казки «Пензлик Маляна»
Літературна гра «Про кого так можна сказати?»
Завдання. Пояснити вибір і розтлумачити значення прислів’їв.(усно)
-         Наша пісня – панам горе.
-         Діло майстра величає.
-         Багатий скаче, а бідний плаче.
-         Бідність – не гріх.
-         Панська просьба рівно з наказом ходить.
-         Багач з бідного живе.
-         Бідному завжди вітер в очі.
-         Бідняк робить, а багачеві родить.




Використана література:
1. Художня культура Давнього і Середньовічного Китаю – Лук’янов С.О.
2. Всесвітня історія в 10 томах. Т.3 – Москва, 1958.
3. Повна енциклопедія Фен – Шуй. – Москва: «ЄКСМО Прес», 2001.
4.Китайська народна казка «Пензлик Маляна»  - Журнал «Всесвітня література», 2001 №9.





Немає коментарів:

Дописати коментар